Wij kunnen de problemen van een kind en/of het gezin in kaart brengen aan de hand van verschillende psychologische onderzoeken. Een heldere probleemsamenhang is belangrijk omdat wij onze psychologische behandeling hierop afstemmen. Wij maken een onderscheid tussen drie soorten onderzoek (belevingsonderzoek en ontwikkelingspsychologisch onderzoek; intelligentieonderzoek en aandachts- en concentratieonderzoek). Wij vullen onze bevindingen aan met informatie over het kind en het gezin die wij verstrekken bij de ouders of betrokken opvoedingsfiguren (via gesprek of vragenlijsten). Na het onderzoek worden de bevindingen besproken in een adviesgesprek met de ouders en worden deze ook vertaald naar het kind/de jongere.
We onderzoeken de affectief-relationele beleving van een kind om te weten hoe het kind zich voelt, hoe het kind dingen ervaart en wat het denkt. Zo ontdekken we de functie en de betekenis van het gedrag van het kind en van de eventuele klachten en symptomen. Verder geven we een beeld van het ontwikkelingspsychologisch niveau waarop het kind zich bevindt waardoor we enerzijds de sterktes en de kwaliteiten van een kind kunnen weergeven en anderzijds de kwetsbaarheden kunnen benoemen.
Dit onderzoek vindt plaats in een aantal sessies met het kind op verschillende data. Er wordt gewerkt met vragenlijsten, gesprek, tekeningen, speelgoed, observatie, projectief materiaal,...
Dit onderzoek wordt standaard aangevuld met een oudergesprek om de familiale geschiedenis en de ontwikkelingsanamnese van het kind in kaart te brengen.
Praktisch: Elke sessie met een kind duurt 45 minuten en kost gemiddeld 70€ per sessie. Het standaard oudergesprek duurt 90 minuten en bedraagt 120€.
We meten de cognitieve capaciteiten van kinderen en jongeren aan de hand van een gestandaardiseerde test, de WISC V. Een intelligentietest kan afgenomen worden omwille van verschillende redenen: bij tegenvallende schoolresultaten van het kind, als aanvullende informatie op een belevingsonderzoek, bij een vermoeden van hoogbegaafdheid,...
Praktisch: Een intelligentieonderzoek duurt 1,5 à 2 uur. Bij jongere kinderen wordt dit over twee testmomenten verspreid, bij oudere kinderen kan dit gepland worden in één testmoment. De afname, verwerking van de gegevens en het schrijven van een verslag kost 210€. Indien we de intelligentie uitgebreider in kaart dienen te brengen, wordt er 250€ gerekend. De bespreking van de resultaten met de psycholoog kost 80€ per uur. Verschillende mutualiteiten voorzien in een gedeeltelijke terugbetaling voor psychologisch onderzoek.
Indien het kind problemen ervaart met aandacht en concentratie, voeren we een onderzoek uit om de mogelijkheden van het kind op vlak van aandacht en concentratie in kaart te brengen. Het is immers belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaak van deze problemen (is er sprake van een ontwikkelingsstoornis zoals AD(H)D of is er sprake van emotionele onrust die de problemen veroorzaakt?). We kunnen de capaciteiten op vlak van concentratie en aandacht vaststellen aan de hand van verschillende testen (TEA-Ch, d2, Bourdon-Vos).
Praktisch: Een aandachts- en concentratieonderzoek duurt meestal 1.5 à 2 uur en kan verspreid worden over verschillende testmomenten. Het vindt meestal in de voormiddag of kort na de middag plaats zodat het kind nog voldoende fit is. De afname, verwerking van de gegevens en een uitgebreid verslag kost 270€ (135€ voor een TEA-Ch; 135€ voor een d2 én Bourdon Vos én scoring van bijhorende vragenlijsten). Klasobservaties zijn vaak onderdeel van aandachts- en concentratieonderzoek. Hiervoor wordt 80€ per uur aangerekend. De bespreking van de resultaten met de psycholoog kost 80€ per uur. Verschillende mutualiteiten voorzien in een gedeeltelijke terugbetaling van psychologisch onderzoek.